After the French Revolution theme and its warlike values, Marie-Lydie Joffre turns to more peaceful topics.
Her work on the theme of the Nude leads to the theme "Mother & Child": tenderness, maternity coming to maturity, breast-feeding, newborns in a symbiotic relationship on the maternal belly.
These are pastels, based on Nudes, displayed in a narrow range of colours through which a transparent aura of light glows.
Douceur et transparence. Parce qu'elle a une technique sûre, éprouvée, maîtrisée, de pastelliste, Marie-Lydie Joffre sait renouveler les thèmes classiques... Les pastels se lisent tels des poèmes, teintes et lumières mêlées, mais toutes nuances comprises. Ils ne donnent pas à voir une réalité : ils la frôlent, l'enveloppent d'un peu de rêve et d'une sensibilité majeure.
Les oeuvres de Marie-Lydie Joffre sont d'une étonnante précision, mais elles ne font aucune concession au réalisme lapidaire. C'est de l'intérieur qu'il faut les voir, avec le lent cheminement du va-et-vient de la pensée. L'impression de plénitude est constante...
O.C., Midi Libre (France) - 7/11/90
Along with the "Mother & Child" theme, Marie-Lydie Joffre continues her research of the Nude theme. "The Pink & the Black" small format works represent an approach of the feminine Nude, worked in pink and black pastel sticks, enhanced with Indian ink.
The scheduled exhibition of those works was ultimately censured, as the nature of the works was deemed too erotic.
Jan - Feb 94
Galerie du Haut Palmier, Montpellier (France)
May - Jun 93
Arnaud de Villeneuve Hospital, Montpellier (France)
Dec 91 - Jan 92
Headquarters of Société Générale bank, boulevard Haussmann in Paris
Jan 90 - Jan 92
Exhibition in support of UNICEF: BNP Bank subsidiaries in 3 French towns, Caisse d'Epargne du Peyrou in Montpellier